Mosseregionen – En kommende snakkis

Allerede før det nye dobbeltsporet til 8 milliarder er klart, har næringslivet i Moss hoppet på ekspresstoget. -Moss er det nye Drammen, mener Øivind Slangsvold, i Metra Næringsmegling.

Av Hilde Christie Wright/ Novateur design og kommunikasjon

– Wow, var det så fint? Det vil folk si når de ser forandringene som kommer til å skje i Moss de neste 5-7 årene, sier Slangsvold. Han refererer til alle som bare har sett byen fra bilvinduet mens de holdt seg for nesa og skulle rekke Bastøferja. Med nedleggelsen av cellulosefabrikken og jernbanens milliardinvesteringer endres mye. Moss er en samlet region i vekst. Det er ikke bare eiendomsmassen som ekspanderer, men kommunegrensen blir utvidet når Moss og Rygge sammen skal bygge en ny og større kommune fra 2018-2020. Da får Moss 50-60.000 innbyggere, og innen 2030 er det ventet en vekst på 30.000 nye hoder.

Moss stasjon nedre torg. Illustrasjon: Bane NOR

Fortsatt flyplass

– Beliggenheten er Oslofjordens perle. Her er strender og båtliv, bokvalitet og kulturtilbud, og en fantastisk infrastruktur, sier Slangsvold. Moss ligger ved Oslofjordens østside, med ca. 40 minutters kjøretid både til Oslo og Sverige. Bastøferga bruker en halvtime over fjorden til Horten og Vestfold, og når det nye dobbeltsporet står ferdig i 2023/24 vil togturen til Oslo ta under en halv time, ramser han opp. En gledelig nyhet er at Moss Lufthavn Rygge vil gjenoppstå i april 2018. Private aktører fra Østfolds nærings- og samfunnsliv har gått inn på eiersiden for å gi flyplassen en lokal forankring. I markedsplanen står det at tilbudet i første omgang bygges opp på ruter og destinasjoner som tidligere ble tilbudt, men Rygge Airport AS vil ha en tett dialog med det lokale næringslivet for å ta sikte på å åpne nye destinasjoner i inn- og utland. I fremtiden er målsettingen å samarbeide med reiseliv, hoteller og severdigheter i regionen. Planen er å lokke folk til Rygge som en egen destinasjon, en «gateway» til Østfold.

Robuste planer

– Det vi ser er at vi har laget robuste planer som er akseptable for utbyggere og investorer. Og vi har tiltrukket oss aktører som har muskler til å gjennomføre det vi har planlagt, sier kommuneplanlegger Terje Pettersen i Bylab Moss. For flere år siden gikk blant annet store eiendomsgiganter som ROM Eiendom og Höegh Eiendom tungt inn i Moss. I samarbeid med kommunen planlegger ROM Eiendom omfattende byutvikling av bolig og næring rundt den nye jernbanestasjonen i prosjektet Sjøsiden. Höegh Eiendom kjøpte i 2006 opp den gamle fabrikken og utvikler tilsammen 330.000 kvadratmeter i byen. – Det avgjørende for kjøpet var en strategisk beliggenhet mot Oslo, sier direktør Jan Erik Kristiansen i Höegh Eiendom Moss. Han minner om at allerede i 2021 vil reisetiden bli redusert med 10 minutter når Follobanen mellom Ski og Oslo er klar. Den gamle industritomta sentralt i sentrum er i ferd med å transformeres til en ny urban bydel kalt Verket. 2500 nye boliger er planlagt på sikt, ulike kulturarenaer og omfattende næring.

– Beliggenheten er Oslofjordens perle. Her er strender og båtliv, bokvalitet og kulturtilbud, og en fantastisk infrastruktur. 

Øivind Slangsvold, Metra Næringsmegling.

 

Bygger Moss

– Vi har solgt 110-112 leiligheter siden september 2016. Med tanke på at det årlig selges 150-180 nye boliger i Moss, gikk det i rekordfart og over all forventning, sier Kristiansen. Höegh Eiendom bygger nå et nytt kontorbygg på 10.000 kvadratmeter som søker leietakere. Skatteetaten har tegnet seg for 4.000 kvadratmeter. Totalt igangsettes det nå bygging av 25.000 kvadratmeter i april-mai på Verket. Bærumsselskapet Enata Eiendom har kjøpt den gamle Trioving-eiendommen på Høyden og utvikler tilsammen 250 leiligheter og næring i Vingparken. – Sammen med Höegh Eiendom, Rom Eiendom, kommunen og gårdeiere i sentrum bygger vi Moss. Store prosjekter på små steder er en drivkraft i seg selv. Vi har sammen bidratt til at Moss er kommet på offensiven, sier Espen Klevmark, partner i Enata Eiendom.

 

Den gamle industritomta sentralt i sentrum er i ferd med å transformeres til en ny urban bydel kalt Verket. Illustrasjon: Höegh Eiendom AS

 

Helse og velvære

Vingparken består av blant annet Sydsiden Handelspark og Lilleeng Helsepark. Helseparken har eksistert i et år og har et utstrakt helsetilbud. Volvat og Actic treningssenter er to nye leietakere som nylig har signert leiekontrakt. Prosjektplaner er også lansert for et konferansehotell med 250 rom, som vil ha helse- og livsstilsprofil og bli integrert i Helseparken. Både hotellet og et badeland vegg i vegg planlegger å åpne dørene 1. januar 2020. Enata opplever også stor interesse for boligene, 85 prosent er allerede solgt i første byggetrinn i Vingparken. For tiden oppfører Eiendomsselskapet et kontorbygg på østsiden av Lilleeng.

 

Bærumsselskapet Enata Eiendom har kjøpt den gamle Trioving-eiendommen på Høyden og utvikler tilsammen 250 leiligheter og næring i Vingparken. Illustrasjon: Enata Eiendom AS

Trenger høyskole

– Toget har nok ikke nødvendigvis en bra effekt for byen, advarer den profilerte forskeren og førsteamanuensisen Erling Dokk Holm ved høyskolen Kristiania, til Moss Avis. – Utfordringen kan bli at man «bare» bor der, men jobber i Oslo. Det skaper ikke arbeidsplasser og det trenger Moss, sier Dokk Holm til avisen. – Vi mangler et tungt utviklingsmiljø, gjerne en høyskole, mener næringsmegler Øivind Slangsvold. Det kan endre seg om Politihøyskolen velger Moss når de flytter ut av Oslo. Höegh Eiendom har regulert for høyskole på Verket og venter spent på avgjørelsen om hvor skolen skal ligge. – Høyskole og heltidsstudenter tilfører byen aktivitet. Studenter skaper attraktivitet også utenom kontortid, sier direktør Jan Erik Kristiansen i Höegh Eiendom Moss.

 

2500 nye boliger er planlagt på Verket. I tillegg til ulike kulturarenaer og omfattende næring. Illustrasjon: Höegh Eiendom AS

 

I samarbeid med kommunen planlegger ROM Eiendom omfattende byutvikling av bolig og næring rundt den nye jernbanestasjonen. Når det nye dobbeltsporet står ferdig i 2023/24 vil togturen til Oslo ta under en halv time. Illustrasjon: Bane NOR

Vår tur

– Aksen fra Karihaugen til Gardermoen har mye logistikk, engros og import. Vi spør oss hvorfor bedrifter velger Kløfta og Jessheim, når Vestby og Moss finnes? sier næringsmegler Slangsvold. Han trekker fram Vestby som et eksempel på et lite tettsted som har hatt suksess og trukket til seg viktige aktører som Asko og Arcus. Det har skapt flere tusen arbeidsplasser, og flere blir det når IKEA gjør sitt inntog. Det er store arealer for eiendomsutvikling, både i Moss sentrum og utenfor. I den samlede regionen er det lagt opp til mer enn en million kvadratmeter med næringstomter. Ifølge megleren er interessen for disse god. Et eksempel er at det tok knappe ti måneder å selge ut Moss Næringspark med 220 kvadratmeter næringstomter. -Inntil nylig når næringsmeglere søkte etter arealer for norske og internasjonale kunder i Osloområdet gikk grensen i Vestby, nå er det blitt Moss, sier han fornøyd. – Vi mossinger har ikke vært stolte av byen før, men nå skjer det så mye, at det er flott å være del av utviklingen, avslutter Slangsvold.